Meteen naar de inhoud

Digie aan huis, de ‘digitale-klusjesdienst’ van ARhus en Kotee

Is jouw wifi-signaal spoorloos of sputtert de printer tegen? Hebben je (klein)kinderen geen tijd om je te helpen? Of zitten ook zij met de handen in het haar? Geen nood, vanaf 1 oktober kan je voor jouw ICT-problemen de hulp inroepen van ‘Digie aan huis’, de nieuwe aan huis dienst van ARhus, Digie en Kotee (de thuiszorgdiensten van Motena).

Maak een afspraak in ARhus, bij Digie of via Kotee en een Digie-medewerker komt bij je thuis je problemen met je wifi, printer, computer, smartphone of tablet verhelpen. Deze dienst aan huis start als een pilootproject voor de inwoners van stad Roeselare.

Digitale vaardigheden

“Het bijbrengen van digitale vaardigheden behoort tot het vaste aanbod van ARhus, het kenniscentrum op De Munt in Roeselare. Zo zijn er de Digidoktersessies i.s.m. Vormingplus waarbij er uitleg wordt gegeven rond actuele ICT-thema’s zoals smartphonefotografie, het gebruik van apps, online veiligheid, … Daarnaast organiseren we Digie Cafés waar je een 1-op-1 begeleiding krijgt,” zegt Henk Kindt, voorzitter van ARhus. Gene Vangampelaere, coördinator van Digie, vult aan: “We merkten tijdens onze Digie Cafés in ARhus De Munt, Beveren en Rumbeke een stijgende vraag naar begeleiding en hulp bij problemen thuis. Je kan een wifi-router bij iemand thuis nu eenmaal niet configureren op café (lacht)”.

Ook bij Kotee, de thuiszorgdiensten van Motena, merken ze dat hier nood aan is. Bart Wenes, voorzitter van Motena: We zijn blij dat we ARhus en Digie hierin als partners gevonden hebben. Zo kunnen we onze klanten nog een extra dienst aanbieden, een ‘digitale-klusjesdienst’ bij wijze van spreken. Onze filosofie om dicht bij mensen hun leefwereld te staan, inspireert ons steeds om diensten te ontwikkelen op maat van de noden en behoeften van onze klanten. Aan de hand van deze digitale ondersteuning kunnen we er opnieuw aan bijdragen dat klanten zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en kunnen deelnemen aan de huidige digitale maatschappij”.

“Roeselare is er voor iedereen. In tijden van corona zagen we hoe belangrijk toegang tot internet, digitale vaardigheden en goed functionerende toestellen zijn om met elkaar contact te houden en op deze manier ook verbindend te werken. Ik ben dan ook heel blij dat we deze dienst in onze stad kunnen aanbieden aan wie hiermee moeilijkheden ondervindt,” zegt burgemeester Kris Declercq. Roeselare biedt ondersteuning aan gezinnen in armoede, die mogelijks niet over een digitaal toestel of internet beschikken. Via het reglement ‘computer in je rugzak’ ondersteunt de stad Roeselaarse scholen om laptops gratis of via huurkoop ter beschikking te stellen aan leerlingen. Mensen met vragen over financiële of materiële steun kunnen terecht in het Welzijnshuis. Je kan een afspraak maken op 051 80 59 00 of via welzijnshuis@roeselare.be.

Praktisch

Digie aan huis gaat van start op 1 oktober. De medewerkers van Digie houden zich tijdens het bezoek aan de geldende coronamaatregelen. Ze dragen een mondmasker, houden voldoende afstand en zorgen zelf voor ontsmettingsmateriaal.

Voor 30 minuten hulp betaal je 19,50 euro. Je koopt aan het onthaal van ARhus De Munt een Digie-bon of via de website. Met de code op deze bon leg je een afspraak vast op digie.be/afspraak. De onthaalmedewerkers van ARhus kunnen je hier ook bij helpen. Beschik je over een Vrijetijdspas, dan krijg je je bon aan het onthaal in ARhus aan een verminderd tarief van 7,50 euro. De bon is in dit geval strikt persoonlijk.

Online betalen en een afspraak vastleggen is ook van thuis uit mogelijk via www.digie.be/bon.

De klanten van Kotee kunnen dit ook aanvragen via Kotee. Bel naar 051 24 60 50, mail naar info@koteediensten.be of kom langs bij het onthaal in de Mandellaan 101, Roeselare.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *