Programma 2017

Algemeen

  • Sessies duren altijd 120 minuten tenzij anders aangegeven.
  • De sessies worden gegeven door ervaren lesgevers in de betreffende materie.
  • Er wordt geen cursusmateriaal voorzien.
  • De presentatie is achteraf steeds te downloaden vanaf de DIGIE.BE website en mag nadien vrij gebruikt worden mits vermelding van DIGIE.BE.
  • Sessies op maat zijn mogelijk. Neem hiervoor contact op via info@digie.be

Sessies

Communiceren via WhatsApp, Messenger of Snapchat? Wat is dat allemaal?

Vroeger hadden we de telefoon, toen kwam de gsm en sms. Vandaag communiceren we op verschillende manieren met elkaar. Tijdens deze praktische sessie leren we het verschil kennen tussen alle communicatie apps op de smartphone en tablet. We gaan aan de slag met WhatsApp, Facebook Messenger en Snapchat. Breng zeker je smartphone mee naar deze sessie!

Efficiënt werken met e-mail

Hoe komt het dat we vaak te kampen hebben met een overvolle mailbox maar nooit met een overvolle postbus? Tijdens deze sessie leren we het principe kennen van ‘zero-inbox’ en leren we de basisprincipes van efficiënt e-mailbeheer. We gaan aan de slag met Outlook en Gmail.

Werken met Windows 10

Het besturingssysteem Windows 10 is ruim een jaar oud. Het was voor velen terug een grote aanpassing. Tijdens deze sessie leren we alle nieuwe mogelijkheden van Windows 10 kennen en zien we hoe we het besturingssysteem meer naar onze hand kunnen zetten.

Foto’s nemen met je smartphone

Nog niet zo lang geleden waren foto’s die je met een smartphone maakte van belabberde kwaliteit. Dat is vandaag helemaal anders. De meeste smartphones (en tablets) beschikken over een camera met een hoge resolutie, een snelle autofocus en een degelijke sensor. Bijgevolg kan je met een smartphone al zeer aardige foto’s nemen. Naast een hele rist tips krijg je in deze sessie ook een kort overzicht van populaire fotografie-apps (Instagram e.a.) waarmee je je foto’s kan nabewerken of delen. Je leert tenslotte ook hoe je je foto’s automatisch kan laten backuppen in de cloud. Dat laatste punt vergt bijzondere aandacht, want heel vaak bevinden zich honderden of duizenden foto’s op een smartphone die je in één klap kan verliezen!

Wat kan ik allemaal doen met mijn nieuwe smartphone?

Deze sessie is voor mensen die voor het eerst een smartphone hebben of die beter willen leren werken met hun huidige smartphone. We bekijken hoe we onze e-mails kunnen beheren via de telefoon, hoe we onze klantenkaarten kunnen bijhouden en wat we allemaal kunnen doen met het fototoestel van onze camera. Deze sessie geeft een overzicht van een aantal handige apps die op elke smartphone onmisbaar zijn.

Op reis met mijn tablet of smartphone

De tijd dat we met een kaart en een toeristische gids op reis trokken is stilaan voorbij. Vandaag hebben we haast allemaal een smartphone of een tablet. Tijdens deze sessie leren we hoe we deze toestellen kunnen gebruiken om onze reis te plannen, tijdens onze reis en nadien. Na deze sessie loop je nooit meer verloren!

Je smartphone, je dokter: gezondheidsapps

Sommige apps toveren je smartphone of tablet om in een hartslagmeter, een stappenteller of een slaapcoach. Andere apps helpen je om te stoppen met roken of die je een seintje geven wanneer het tijd is voor je medicijnen. Nog andere apps gaan zover om een diagnoses te stellen of te suggereren. Het is sinds kort zelfs mogelijk om een apps voorgeschreven te krijgen door je huisarts. Hoe zit het nu juist met deze gezondheidsapps, zijn deze wel betrouwbaar? In deze sessie geven we een overzicht van de verschillende apps en toestellen op de markten staan we ook even stil bij het privacy aspect ervan.

Online betalingssystemen

Tijdens deze sessie gaan we dieper in op nieuwe betalingssystemen. Zoals op veel plaatsen ter wereld is cash geld ook in België al jaren op zijn retour: het record van transacties via Bancontact wordt jaar na jaar verpulverd. In Japan, Zuid-Korea, VS doet men al volop aan ‘contactloos betalen’ (NFC), en in Afrika worden microbetalingen ‘en masse’ via SMS geregeld. Nieuwe betaalmiddelen zullen uiteindelijk ook hier doorbreken. We gaan aan de slag met een aantal apps zoals KBC mobile, Bancontact en Payconiq.

Digie-Café (aanrader)

Het digie-café is een vrije sessie waar een ervaren helpdeskmedewerker 2 uur ter beschikking is om al jullie vragen omtrent smartphones, tablets en laptops samen op te lossen. Het Digie-café is reeds geruime tijd een vaste waarde in een aantal bibliotheken en wordt steeds gesmaakt door de bezoekers.